Praha
26. októbra (TASR) - V sobotu večer pristane na Letisku Václava Havla v
Prahe posledný komerčný let Českých aerolínií (ČSA). Spoločnosť, ktorá
pôvodne vznikla ako Československé štátne aerolínie, skončí po 101
rokoch a stane sa len značkou v portfóliu spoločnosti Smartwings,
informuje spravodajkyňa TASR v Prahe.
Let by mal vyraziť z Paríža o 20.15 h s očakávaným pristátím v pražskej
Ruzyni o 21.55 h. Podľa šéfredaktora servera zdopravy.cz Jana Sůru bol
dlho vypredaný a zaplnili ho predovšetkým fanúšikovia a leteckí
nadšenci. Hoci značku ČSA bude aj naďalej možné vidieť na niekoľkých
lietadlách, jej lety bude od nedele zaisťovať výhradne Smartwings.
Dôvodom tohto kroku je podľa predsedu predstavenstva tejto spoločnosti
Jiřího Jurána "zefektívnenie prevádzky skupiny".
"Je potrebné neustále optimalizovať náklady na prevádzku spoločností v
rámci skupiny, zjednodušovať procesy a diverzifikovať riziká. Ide o
kroky, ktoré budú mať na prevádzku skupiny pozitívny vplyv," uviedol Jurán.
Podľa šéfredaktora Sůru sa menší hráči, akými boli práve ČSA či maďarské
aerolinky Malév, ktoré zanikli v roku 2012, v súčasnosti na trhu
neudržia. Ako podotkol server Aktuálne.cz, úplne opačne je na tom poľská
letecká spoločnosť LOT, ktorá plánuje expanziu. Už teraz lieta aj do
veľmi vzdialených destinácií ako New York, Los Angeles či Tokio.
Prvý let spoločnosti s pôvodným názvom Československé štátne aerolínie
sa uskutočnil 28. októbra 1923, teda pred 101 rokmi. Lietadlo vtedy len
symbolicky obkrúžilo okolo pražského letiska. Až nasledujúci deň sa
uskutočnil prvý diaľkový let z Prahy do Bratislavy, ktorý vtedy trval
približne tri hodiny. V nasledujúcom roku trasu predĺžili do Košíc. Prvá
zahraničná letecká linka ČSA bola spustená v roku 1930 do Záhrebu.
ČSA patrili medzi päť najstarších leteckých spoločností na svete a boli
tiež zakladajúcim členom Medzinárodného združenia leteckých dopravcov
(IATA). Ekonomické problémy spoločnosti začali už v 90. rokoch. Podľa
Českého rozhlasu jej séria manažérskych chýb spôsobila výrazné straty,
ktoré sa potom kompenzovali predajom majetku. Ďalšie ťažkosti jej
priniesla ekonomická kríza, vzostup nízkonákladových aeroliniek a tiež
následky celosvetovej pandémie COVID-19. V roku 2020 utlmila svoje
aktivity a nasledujúci rok sa dostala do úpadku.